Sporvogne

Vores transportmidler

Da jeg var barn, var det ikke hver mands eje, at have en bil. Der var busser og sporvogne, men de kostede penge, så vi cyklede alt det vi kunne.

På cykeltur til Dragør

Vi cyklede til alt, og kun hvis det var meget nødvendigt, tog vi bussen eller sporvognen.
Vi cyklede på besøg hos farmor og farfar, mormor, faster Mary og hvem vi nu ellers besøgte.

Vi cyklede ofte til Dragør med madpakker og vi cyklede ned til moster Sofie i Hårlev.
Turen til Hårlev var omkring 65 kilometer hver vej, og vi overnattede der ikke. Der var nogle, der var trætte, når vi kom hjem.

En sommerferie fik jeg arbejde ved Ilford Foto i Brønshøj, hvor far også arbejdede. Det var arbejde på lageret, med at pakke varer fra England ud og stille på hylder, pakke ordrer til kunder og alt forefaldende arbejde. Hver morgen startede far og jeg cyklerne, så vi kunne møde på arbejde kl 8, og efter arbejdstid kl 16, cyklede vi hjem igen.
Det var en tur på 17-18 kilometer hver vej, men det var faktisk lige så hurtigt som med bus eller sporvogn.
Da jeg blev konfirmeret, fik jeg en flot ny cykel, en Hamlet med tre gear og håndbremser.

Konfirmationscykel

Senere, da jeg blev 16, anskaffede jeg mig en knallert, en Velo Solex, som jeg kørte på et par år. Den havde den store fordel, at den ikke kunne tunes, så politiet kiggede aldrig efter en, der kørte på en Velo. Det eneste problem den havde var, at den ikke kunne køre i snevejr.
Da jeg blev 18 og fik kørekort, købte jeg en Triumph Herald. Det var den første bil i vores familie. Far og mor fik først bil noget senere.
Triumphen var oprindelig lys gul, men i Svendborg fik vi den malet om, så den blev flot Racing Green.
Triumphen havde vi med, da vi flyttede til Svendborg, og den opgav først ævret, da vi stod for at skulle flytte til Bredebro. Siden da har jeg haft mange andre biler, men det er en anden historie.

Triumph Herald

Min første cykel

Min første bil

Magnus

På besøg hos moster Sofie og onkel Magnus

Velo

Velo Solex

Ove og Dirch

Der kommer altid en sporvogn og en pige til...

Sporvogn

Düsseldorfer Linje 5 i Holmbladsgade.